Családmesék – Nagymamás, Lincsis történetek 3.

Még egy Nagymama sztori. Egyik este, az Öcsi meg én már kimosdatva, hálóruhában, benn voltunk a szobában. Már meg volt ágyazva mindenkinek. Egyszer csak az Öcsinek kipattant az agyából az „isteni” szikra. Fogta magát, és becsusszant a Nagymama takarója alá. Kiszólt, hogy menjek és igazgassam el, mintha nem lenne ott semmi. Én meg, mint egy kis „angyal” letérdeltem az ágyam elé, és úgy tettem, mint aki buzgón imádkozik. Jön Nagymama, leül az ágy szélére, mondja, hogy: nahát, kis unokám, ez nagyon szép dolog, a Jóisten biztos látja, milyen jó kislány vagy. És abban a pillanatban, oldalt fordul, és mint máskor is, becsúsztatja a lábát a takaró alá. Hát azt a sikítást?! Majd a föld alá süllyedtem szégyenemben. És ráadásul, szegény nem hitte el, hogy én is benn voltam a dologban.

Míg el nem felejtem, leírom a fűrészporos kályhát. Azt már mondtam, hogy a konyha nagyon nagy volt, az egyik hosszú fala tűzfal, ott nem védte semmi. Télen úgy tudtuk befűteni, hogy a csikóstűzhely mellett naponta kétszer megtömtük a fűrészporos kályhát is. Mivel Apu asztalosműhelyben dolgozott, rengeteg gépi gyaluforgács meg fűrészpor keletkezett. Talán még hálásak is voltak Neki, hogy elhozta. Ingyen megkaptuk. Talán csak a fuvarköltséget kellett fizetni.

Hatalmas nagy juta zsákokban hozták, ahogy behordták, máris beöntötték az arra a célra kialakított deszkapalánkkal elkerített részbe a sufninkban. A kályhának volt egy henger alakú tartálya, próbálom megsaccolni mekkora lehetett. Talán olyan 60-70 cm magas és 40 cm széles. Felül nyitott, alul a fenekén volt egy 10-12 cm-es kerek nyílás. Volt egy tömőfa. Az egy felfelé kicsit szélesedő rúd volt, ami pont beleillett a lyukba. A magassága megegyezett a hengerrel. Felül volt még két lehajtható füle is. Amikor már nagyobbak voltunk, mi is meg tudtuk tölteni. Az volt a lényeg, hogy nagyon alaposan bele kellett nyomogatni a forgácsot vagy fűrészport, körbe a tömőfa körül. Ha kész volt, óvatosan kihúztuk a fát, ott keletkezett a szelelő nyílás. Ha rosszul csináltuk, akkor ez a nyílás beomlott. Nagyon finom meleget tudott adni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Családmesék – Nagymamás, Lincsis történetek 1.

Családmesék – Nagymamás, Lincsis történetek 2.